Wednesday 29 February 2012

Kuih Talam Suji




Saya sukakan kombinasi warna kuih ini. Kuih Talam Suji ini adalah kuih talam yang sangat mudah untuk disediakan. Tidak memerlukan kepakaran membuat kuih yang hebat untuk membuat kuih ini.  Insyallah jika mengikut arahan dari resepi maka akan menjadilah talam suji itu. Cubalah... pasti berjaya. Gambar gambar ini saya ambil dari Facebook saya.



Sepotong Kuih Talam Suji

Rasanya ada kelainan disebabkan kita menggunakan tepung suji.


Ini resepinya: Diperolehi dari http://hanieliza.blogspot.com/2009/02/talam-suji.html

TALAM SUJI

Lapis bawah :

1 1/2 cawan tepung suji
4 cawan santan cair
1 cawan gula pasir (atau secukup rasa)
sedikit garam
sedikit pewarna kuning

Lapis atas :
4 cawan santan pekat
1 cawan tepung gandum
2 s/b tepung kastad
2 s/b gula
1 cawan gula merah

Cara:
1. Masukkan semua bahan lapis bawah dalam periuk dan kacau atas api perlahan hingga agak pekat..
2. Masukkan dalam loyang dan ratakan. Kukus 15 – 20 minit
3. Adunkan semua bahan lapis atas.
4. Masakkan sekejap dan tuangkan atas lapis bawah.
5. Kukus lagi selama 20 minit.
6. Sejukkan dan potong. Hidangkan.


                             
Semoga saya rajin untuk meletakkan gambar gambar kuih yang pernah saya buat di sini. Insyallah.

No comments:

Post a Comment

Serawa Durian Seronok juga memindahkan gambar gambar dari album di FB ke dalam blog yang tidak seberapa ini sebagai rujukan untuk diri s...